Jørgen Leth er en dansk filminstruktør, digter og forfatter. Han er en hovedskikkelse i den danske dokumentar- og eksperimentalfilm, men også kendt som Tour de France-kommentator og for sine musikalske samarbejder med Vi Sidder Bare Her og Jakob Bro.
Den 3. juli indtager Leth og Bro Bremen Teater i et poetisk og musikalsk møde.
Hans karriere som journalist begyndte som jazzanmelder på Demokraten i Aarhus, og senere på dagbladet Aktuelt og Politiken, hvor han fra slutningen af 1950'erne var fast gæst på Montmartre og i K.B. Hallen. Han benyttede spaltepladsen til at besynge og mytologisere sine helte: Bud Powell, Chet Baker, Lester Young, Miles Davis, Lee Konitz, Charlie Parker, Thelonious Monk, Stan Getz, John Coltrane, Duke Ellington, Billie Holiday... Passionen førte også til, at han i 1963 debuterede som filminstruktør med ’Stopforbud’, et portræt af pianisten Bud Powell. Siden har han opnået ikonstatus for film som Det Perfekte Menneske (1968), Stjernerne og vandbærerne (1973), En forårsdag i helvede (1976), 66 scener fra Amerika (1982), Dansk litteratur (1989), Jeg er levende (1999), De fem benspænd (2003) m.fl.
Hans sidste film Music For Black Pigeons (2023), som er blevet vist på filmfestivaler i hele verden, er instrueret sammen med Andreas Koefoed og genopdager hans kærlighed til jazzen gennem mødet med bl.a. Lee Konitz, Paul Motian og Jakob Bro. Jørgen Leths “Samlede digte”, der indeholder hans lyriske produktion fra 1962 til i dag, udkom sidste år på Gyldendal.
Den danske guitarist og komponist Jakob Bro har udgivet 20 albums som bandleder og er blevet et anerkendt navn på den internationale jazzscene efter at have spillet med Paul Motian, Tomasz Stanko, Lee Konitz, Joe Lovano, Midori Takada, Brian Blade, Charles Lloyd m.fl. I samarbejde med danske og internationale profiler har Jakob Bro vist facetter af sin særlige melodisans og grundlæggende æstetiske formgreb, som synes at hæve sig over tid og sted.
Jørgen Leth har fulgt Jakob Bros karriere i mere end 15 år, og det tætte venskab har udmøntet sig i en lang række duokoncerter, liner notes til “Balladeering”, et kapitel i bogen “Mine Helte” og en poetisk hyldest i kortfilmen om Lee Konitz.
Foto: Petra Kleis
Jørgen Leth er en dansk filminstruktør, digter og forfatter. Han er en hovedskikkelse i den danske dokumentar- og eksperimentalfilm, men også kendt som Tour de France-kommentator og for sine musikalske samarbejder med Vi Sidder Bare Her og Jakob Bro.
Den 3. juli indtager Leth og Bro Bremen Teater i et poetisk og musikalsk møde.
Hans karriere som journalist begyndte som jazzanmelder på Demokraten i Aarhus, og senere på dagbladet Aktuelt og Politiken, hvor han fra slutningen af 1950'erne var fast gæst på Montmartre og i K.B. Hallen. Han benyttede spaltepladsen til at besynge og mytologisere sine helte: Bud Powell, Chet Baker, Lester Young, Miles Davis, Lee Konitz, Charlie Parker, Thelonious Monk, Stan Getz, John Coltrane, Duke Ellington, Billie Holiday... Passionen førte også til, at han i 1963 debuterede som filminstruktør med ’Stopforbud’, et portræt af pianisten Bud Powell. Siden har han opnået ikonstatus for film som Det Perfekte Menneske (1968), Stjernerne og vandbærerne (1973), En forårsdag i helvede (1976), 66 scener fra Amerika (1982), Dansk litteratur (1989), Jeg er levende (1999), De fem benspænd (2003) m.fl.
Hans sidste film Music For Black Pigeons (2023), som er blevet vist på filmfestivaler i hele verden, er instrueret sammen med Andreas Koefoed og genopdager hans kærlighed til jazzen gennem mødet med bl.a. Lee Konitz, Paul Motian og Jakob Bro. Jørgen Leths “Samlede digte”, der indeholder hans lyriske produktion fra 1962 til i dag, udkom sidste år på Gyldendal.
Den danske guitarist og komponist Jakob Bro har udgivet 20 albums som bandleder og er blevet et anerkendt navn på den internationale jazzscene efter at have spillet med Paul Motian, Tomasz Stanko, Lee Konitz, Joe Lovano, Midori Takada, Brian Blade, Charles Lloyd m.fl. I samarbejde med danske og internationale profiler har Jakob Bro vist facetter af sin særlige melodisans og grundlæggende æstetiske formgreb, som synes at hæve sig over tid og sted.
Jørgen Leth har fulgt Jakob Bros karriere i mere end 15 år, og det tætte venskab har udmøntet sig i en lang række duokoncerter, liner notes til “Balladeering”, et kapitel i bogen “Mine Helte” og en poetisk hyldest i kortfilmen om Lee Konitz.
Foto: Petra Kleis
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.